Alles om uw fiets om te bouwen tot een échte elektrische fiets!

Ervaringen

"Enkele kanttekeningen !!!"

Hoi Marcel,

 

Ik zou je nog een “review” sturen van de omgebouwde fiets. Eerst wilde ik echter even een aantal weken fietsen om een gegronde mening te kunnen  geven.
Je mag de review en de foto’s trouwens zo plaatsen. Komt íe:


Aangezien ik een woon/werk afstand heb van 17 km enkele reis, de provinciale weg steeds drukker wordt, ik niet bezweet aan wil komen (wel het geval als ik op de racefiets ga) en ik de auto wil laten staan wilde ik in eerste instantie een pedelec kopen. Ik kwam er al snel achter dat deze fietsen (zelfs tweedehands) erg prijzig zijn. Via wat “googlen” kwam ik op de site van FMH en na veelvuldig (steeds vriendelijk en behulpzaam) contact heb ik besloten mijn fiets zelf om te bouwen tot 45 km fiets. Het is een Cube LTD met derailleurversnelling, de motor zit hierbij in het achterwiel. Kijk voor foto’s naar een zwarte CUBE.


Ervaringen m.b.t. ombouwen:

# goed zelf te doen, enig technisch inzicht is wel handig
# telefonische hulp (mondeling, via whats’app, toegestuurde voorbeeldfoto’s) is altijd aanwezig
# niet denken dat je het wel even op een zaterdagmiddag in een paar uurtjes doet, ik liep tegen een aantal dingen aan die wel opgelost konden worden maar waar ik wel enige hulp bij nodig had (fietsenmaker)
# achterwiel erin zetten ging probleemloos
# bagagedrager idem

# ik schrok in eerste instantie van de hoeveelheid aan kabels, maar na even goed kijken (en weer; telefonisch advies) kwam ik er wel uit
# monteren van de duimbediening en het display was eenvoudig
# monteren van de sensor achter de trapper was wat lastiger; ik had nog nooit met een crankafnemer gewerkt en dus heb ik een fietsenmaker geraadpleegd
# monteren van de sensor op het bracket met montagekit gaat prima
# de zwarte ring op de trapas heb ik zelf uitgevijld en zit er nu superstrak op

# kabels wegwerken was zelfs leuk om te doen

 

Ervaringen/voordelen m.b.t. het fietsen

# de eerste rit weet je niet wat je meemaakt, zeker in stand 5 schiet je weg!

# met gemak 37-39 km/u fietsen zonder bezweet aan te komen

# 37-39 km/u is in de praktijk ook de meest relaxte snelheid
# defensief rijden in het centrum!
# met enige moeite >40 km/u fietsen, dan ben je enigszins bezweet, ik neem voor alle zekerheid ook altijd een droog T-shirt mee maar heb dit slechts 1x (nu bijna 600 km gefietst) gebruikt

# fietsen in je gewone kleding, geen omkleedpartijen meer

# zorg voor goede remmen

# fiets ligt als een blok op de weg

# met lichtste accu haal ik 17 km, ik fiets dan vrijwel alleen in ondersteuningsstand 5 en heb dan nog “1 streepje accu” over (nu de accu is “ingereden” lijkt dat wel meer te worden), 20-25 km in stand 5 zou moeten kunnen
# ik neem dus altijd de accu mee naar mijn werk, laadt de accu op (duurt vrij lang; 4 a 5 uur) en fiets terug

# zorg voor een goede helm

# ik fiets nu al meer dan ik zou hebben gedaan op mijn racefiets; lekker een muziekje op en je fietst heerlijk relaxed voor en na je werk; pure ontspanning en nauwelijks inspanning

# groot voordeel; als de accu leeg is, fietst je fiets als een gewone fiets, hij is alleen wat zwaarder door het wiel

# ook zonder accu (als die aan het laden is) fiets je fiets gewoon, je merkt wel dat je iets meer massa in beweging moet zetten

# groot voordeel 2: je hebt niet een extra woon/werkverkeer fiets in de schuur

# zonder accu makkelijk op een fietsdrager te zetten (niet een fietsdrager waarbij de fiets op de trapas leunt!!!)

 

Ervaringen/nadelen m.b.t. het fietsen
# 45 km/u is in praktijk alleen haalbaar als je of stevig meefietst of de wind goed mee hebt (of; een combinatie van beide, dat had ik laatst en fietste toen zonder moeite constant 43/44, niet bezweet)

# je moet een helm dragen (deed ik al en is een “must” bij deze snelheden)
# opladen op het werk kan een nadeel zijn, oplossing; een sterkere accu of een extra lader aanschaffen
# ben je nu echt een pedelec? Dan moet je ook een bromfietsplaatje en de vraag is of je die krijgt, daarvoor moet je fiets aan nog een aantal andere eisen voldoen (o.a. remlicht) en moet hij dus gekeurd worden. Ik fiets zonder plaatje, neem het risico op een boete, maar fiets in de bebouwde kom dus “gewoon”

 

Tot zover Marcel, als er mensen meer willen weten n.a.v. deze review dan mogen ze mij mailen.