Alles om uw fiets om te bouwen tot een échte elektrische fiets!

Ervaringen

"leuk dat je me contacteert!"

Leuk dat je me contacteert.

@ inbouw; zelf doen of laten doen? >>  ik heb laten doen bij mijn lokale fietsenmaker. Ik heb namelijk nieuwe mountainbike (Merida Big Nine 500) gekocht en daar eeen ebike weg-fiets van laten maken. Met normale banden, comfortabel stuur, zadel, spatboarden etc. 45kmh is nogal hard, dus ik vond een stijf frame en geveerde voorvork belangrijk. Hier heb ik tot op heden geen spijt van gehad. Ik heb het laten doen, met name omdat ik weinig verstand heb van de derailleur en het monteren van alle onderdelen. Ik heb me gericht op het uitkiezen van de onderdelen en de rest uitbesteed :) .  De fietsenmaker had weinig problemen met inbouw. Ikzelf loop dan toch tegen kleine dingetjes aan die mijn project vertragen (niet juist gereedschap, net niet precies weten hoe het moet..). Dus gemak en veiligheid om het te laten doen.
@ voorwiel- of achterwielaandrijving? >> Achterwiel! Werktuigbouwkundig gezien hoort de aandrijving achter.  Overigens ook veel beter dan middenmotor die commercieel overal op zitten. Dan ben je elke 4 a 5000km je tandwielen en ketting aan het vervangen. Nu moet je makkelijk 10.0000 kunnen doen. De echtdtopmerken/designers gaan allemaal voor achterwiel.
@ accuduur in km's?:  vol vermogen haal ik ~50km (1x windkracht 5 tegen gehad en toen was het 41km... uitzonderlijk). De verschillende ondersteuningen: stand 1 = 80watt, 2 = 150watt 3= 200Watt, 4= 300Watt, 5=600Watt. Bij recreatief fietsen > 120km. Overigens heb ik wel de extra grote accu gekozen. Accu is goed, nog geen vermogensverlies waargenomen na 1 jaar gebruik. Laden duurt vrij lang en lader wordt vrij warm. Geen probleem verder.
@ actieradius?: zie boven.
@ snelheid inderdaad 45 km? Ja hij haalt het zeker. Wel een beetje gestroomlijnd zitten, luchtweerstand is belangrijkste. Ik reed de eerste weken vol gas maar daar kom ik van terug... konijn uit de sloot, overstekende ree, veel windgeruis en best vermoeiend toch nog. Ook fysieke belasting als trilingen etc zijn best aanwezig. Comfortabel fietsen doe ik bij 30-35km. Veel ontspannener. Aangezien ik geen verzekeringsplaatje heb...val ik ook graag minder op. In dorpen en steden 20-25kmh, in de polder soms 40+, meestal 30-35.

Jouw afstand is overigens ideaal voor dit vervoermiddel. Ik moet 42km enkele reis en dat doe ik niet elke dag maar  1 a 2x per week. Met jouw afstand zou ik de auto al hebben verkocht. Ideaal! En je bent lekker vaak buiten.

Inmiddels overweeg ik fiets 2 te bouwen. Mijn gezin gebruikt mijn fiets nu ook volop, dus ik pak er vaak naast. In het weekend, kan mijn vrouw met ons mee op sportievere toertochten (28kmh gemiddeld) en dat is gezelliger dan thuisblijven. Tevens denken we aan een fietsvakantie met 2 ebikes en 1 toerfiets (ik wissel dan telkens met mijn zoon van 12).

De fiets is zoals gezegd een MTB omgebouwd naar toerfiets. Met zwarte fietstassen, vrijwel niemand ziet dat het een ebike is.  Verder krijg ik vaak complimenten... grootste compliment was dat de eerste (tevens unieke fiets) binnen een maand gestolen was. Dus wel verzekeren! Omdat ik alles nieuw heb is hij totaal 2700 EURO. Vergelijkbaar bij topmerken : 4500-7000 EURO, weliswaar geen bromfietsplaatje. Veel fun en sportieve fiets. Overigens heb ik geen aandelen in FMH :) ,  je bent ook de eerste die me contacteert.