Criminelen hebben de geneugten van de elektrische fiets ontdekt. Het aantal diefstallen van e-bikes is in het eerste half jaar van 2013 met liefst 100 procent toegenomen ten opzichte van het eerste half jaar van 2011. Dat meldt fietsverzekeraar Enra in de BOVAGkrant.
Het aantal diefstallen van gewone fietsen is in dezelfde periode eveneens toegenomen, al is die groei met 60 procent minder dramatisch. In de periode 2008 tot en met 2010 daalde het aantal fietsdiefstallen gestaag, maar aan die daling is (na een stabilisatie in 2011 en een geringe stijging in 2012) een voorlopig eind gekomen. Enra wil overigens geen exacte cijfers prijsgeven, naar eigen zeggen 'om de concurrentie niet wijzer te maken dan die al is'.
Explosie door uitbreiding gebruikersgroepen Henk van den Berg, directeur operationele zaken van Enra, zegt de 'diefstalexplosie' enigszins te kunnen verklaren. "Tot enkele jaren geleden was de e-bike een typische seniorenfiets, nu maken ook forenzen, jonge moeders en de jeugd van de e-bike gebruik. De elektrische fiets is tegenwoordig bij bijna alle leeftijdscategorieën gewild, en professionele fietsendieven hebben dat goed in de gaten."
Vaste displays Een andere factor zou de toenemende montage van vaste displays op e-bikes zijn, vooral bij de goedkopere elektrische fietsen. "Tot voor kort waren die apparaten altijd afneembaar, en zonder dat display is er geen trapondersteuning," verklaart commercieel directeur Douwe Boeijenga. "Zonder display is de e-bike in feite waardeloos. Maar er komen steeds meer e-bikes op de markt, waarbij het display geïntegreerd is op het stuur van de fiets. Dieven laden dergelijke e-bikes in zijn geheel in een busje of op een aanhangwagen."
Vraag naar gebruikte fietsen toegenomen Daarnaast is er door de crisis een sterk toenemende vraag bij consumenten naar gebruikte e-bikes en fietsen, signaleert Enra. "De professionele dieven spelen daar op in. We bespeuren op sites als Marktplaats een toenemende handel in gestolen tweewielers."
Beter beveiligen, voorlichting door dealer Consumenten zouden hun fietsen en e-bikes beter moeten beveiligen tegen diefstal, meent Enra. "En daar kunnen de retailers een actieve rol in spelen," stelt Van den Berg. "Verkoop bij elke nieuwe of gebruikte e-bike of fiets een tweede slot, waarmee de tweewieler kan worden vastgezet aan een paal of hek. Dat maakt diefstal in een keer een stuk lastiger. En voor de winkelomzet van de ondernemer is het ook mooi meegenomen."
Mogelijk extra maatregelen vanuit verzekeraars Boeijenga spreekt de hoop uit dat de opmerkelijke diefstalstijging in de tweede helft van dit jaar een halt kan worden toegeroepen. "Zo niet, dan moeten wij ons mogelijk beraden op maatregelen. Denk aan een aanpassing van de voorwaarden, een andere dekking of zelfs premiestijging. Laten we hopen dat het zo ver niet hoeft te komen." |