De Telegraaf meldt vandaag dat de succesvolle aanpak van fietsendiefstal door middel van het Track&Trace systeem wordt uitgebreid met e-bikes en bakfietsen. De lokfietsen hebben er, samen met andere maatregelen, inmiddels voor gezorgd dat de fietsendiefstal in drie jaar tijd is teruggebracht van 735.000 naar 450.000.
In het artikel wordt Mojgan Yavari, landelijk coördinator van het Centrum Fietsdiefstal, geïnterviewd. In het Centrum Fietsdiefstal zijn partijen vertegenwoordigd als het Openbaar Ministerie, de politie, BOVAG, ANWB, RDW en verzekeraars. De lokfietsen worden beschikbaar gesteld door fietsfabrikanten en de verzekeraars Enra en Unigarant.
Randstadregio's De eerste e-bike lokfietsen zijn inmiddels ingezet in regio's waar deze fietsen het meest worden gestolen, meldt De Telegraaf. Dat zijn onder meer Den Haag en Amsterdam. Specifieke cijfers van diefstal van bakfietsen en elektrische fietsen zijn er (nog) niet. Volgens schattingen van verzekeraars gaat het jaarlijks om zeker 10.000 elektrische fietsen, meldt het artikel. 'Inmiddels rijden er een miljoen e-bikes rond en dat houdt in dat ze bij criminelen populairder worden,' aldus een woordvoerder van de verzekeraars.
Maatregelen De lokfietsen zorgen er dankzij het Track&Trace systeem voor dat criminelen kunnen worden opgepakt. Andere maatregelen die hebben meegeholpen fietsdiefstal terug te dringen, zijn de beschikbaarheid van goede stallingen, en een goede registratie. "Bovendien helpt een uniek framenummer in de fietsen bij de opsporing en bemoeilijkt dat de verkoop," aldus Yavari. |