Alles om uw fiets om te bouwen tot een échte elektrische fiets!

Het verschil tussen een Pedelec en Torque-sensor

16-09-2011

We krijgen de laatste tijd geregeld de vraag "wat is het verschil tussen een Torque-sensor en een Pedelec-sensor"?.

Allereerst de Torque-sensor.

De torque-sensor reageert op pedaaldruk, des te meer druk je uitoefent op je pedalen des te meer ondersteuning je krijgt. De sensor reageert dus op pedaaldruk, en start vrijwel direct bij het aanfietsen.

Voordelen Torque-sensor.

- Ondersteuning start vrijwel direct bij vertrek ( zeker bij derailleur fietsen fijn ).
- Ondersteund van 0 tot 25 km/h.
- Sensor-inbouw is vaak netjes weggewerkt ( Makkelijk met fietsendrager ).

Nadelen Torque-sensor.

- Ondersteuning start vrijwel direct bij vertrek ( Bij bepaalde manier van opstappen loopt de fiets al aan ).
- Moeilijk in cadans komen met snelheid ( je geeft altijd wat meer of minder druk als de pedaalslag ervoor waardoor ondersteuning op en neer gaat ).
- Duurder bij vervangen.

Pedelec-sensor.

De pedelec-sensor reageert d.m.v omwentelingen, dat wil zeggen dat je bijvoorbeeld 1,5 of 2x met je pedalen moet zijn rondgeweest alvorens je ondersteuning krijgt. In het schijfje op je trapas zitten bijvoorbeeld 5x magneetjes die ieder 2x voorbij een voelertje moeten komen alvorens de motor ondersteund. Hij moet minimaal na 1x ronddraaien beginnen om doorbranden van de controller te voorkomen.

Voordelen Pedelec-sensor.

- Makkelijk om in cadans te komen en een bepaalde snelheid te behouden.
- Relatief goedkoop te vervangen of veranderen.
- Ondersteuning niet drukgevoelig ( fijne ondersteuning van 6 tot 25 km/h ).
- Eerste 6 km/h vaak op te vangen door 6 km/h knopje op display.

Nadelen Pedelec-sensor.

- Zonder 6 km/h knopje wat moeilijker wegkomen met derailleur-fietsen.
- Soms zit schijfje in de weg m.b.t de fietsendrager.

Het meest voorkomend is wel de Pedelec-sensor, alsook het minst storingsgevoelig. De meeste opmerkingen kregen we van mensen, over het vinden van de cadans op een bepaalde snelheid met de Torque-sensor, dat dit haast niet mogelijk was. Ook waren er opmerkingen m.b.t het opstappen bij het wegrijden, sommige mensen hebben zich aangeleerd om met het pedaal naar boven al hinkelend en met de voet op het pedaal op te stappen, wat bij de Torque-sensor het nadeel heeft, dat de fiets dan al aanrijd.

Maar net als met zoveel aspecten van de elektrische fiets, is de keuze voor een ieder naar eigen inzicht en gebruik.