Het verschil tussen een Pedelec en Torque-sensor
16-09-2011
We krijgen de laatste tijd geregeld de vraag "wat is het verschil tussen een Torque-sensor en een Pedelec-sensor"?. Allereerst de Torque-sensor. De torque-sensor reageert op pedaaldruk, des te meer druk je uitoefent op je pedalen des te meer ondersteuning je krijgt. De sensor reageert dus op pedaaldruk, en start vrijwel direct bij het aanfietsen. Voordelen Torque-sensor. - Ondersteuning start vrijwel direct bij vertrek ( zeker bij derailleur fietsen fijn ). Nadelen Torque-sensor. Pedelec-sensor. De pedelec-sensor reageert d.m.v omwentelingen, dat wil zeggen dat je bijvoorbeeld 1,5 of 2x met je pedalen moet zijn rondgeweest alvorens je ondersteuning krijgt. In het schijfje op je trapas zitten bijvoorbeeld 5x magneetjes die ieder 2x voorbij een voelertje moeten komen alvorens de motor ondersteund. Hij moet minimaal na 1x ronddraaien beginnen om doorbranden van de controller te voorkomen. Voordelen Pedelec-sensor. - Makkelijk om in cadans te komen en een bepaalde snelheid te behouden. Nadelen Pedelec-sensor. - Zonder 6 km/h knopje wat moeilijker wegkomen met derailleur-fietsen. Het meest voorkomend is wel de Pedelec-sensor, alsook het minst storingsgevoelig. De meeste opmerkingen kregen we van mensen, over het vinden van de cadans op een bepaalde snelheid met de Torque-sensor, dat dit haast niet mogelijk was. Ook waren er opmerkingen m.b.t het opstappen bij het wegrijden, sommige mensen hebben zich aangeleerd om met het pedaal naar boven al hinkelend en met de voet op het pedaal op te stappen, wat bij de Torque-sensor het nadeel heeft, dat de fiets dan al aanrijd. Maar net als met zoveel aspecten van de elektrische fiets, is de keuze voor een ieder naar eigen inzicht en gebruik. |