De Nederlandse fietsindustrie, verenigd binnen RAI Vereniging, herkent zich niet in de kritiek van ADAC (de Duitse ANWB) op e-bikes. De industrie bestempelt de negatieve uitkomsten van een door de ADAC uitgevoerde test met e-bikes als ‘niet van toepassing voor Nederland’ en onnodig schadelijk voor de elektrische fiets.
Uit een test van ADAC met verschillende e-bikes zou blijken dat sommige e-bikes ronduit onveilig zijn. Zo constateerden de testers technische mankementen, met als gevolg verkeersonveiligheid en defecten.
Twijfel aan testmethode RAI Vereniging herkent zich niet in de conclusies van ADAC. Wat betreft de specifieke test betwijfelt zij of de testmethode in verhouding staat tot het reële gebruik. De (elektrische) fietsen van de Nederlandse fietsindustrie worden volgens RAI Vereniging met grote regelmaat aan verschillende laboratorium-, gebruiks- en gebruikerstests onderworpen. De uitkomsten van deze tests komen in geen enkel opzicht overeen met de bevindingen van ADAC, aldus RAI Vereniging. Noch de uitkomsten van deze tests, noch de verkeersongevallencijfers geven volgens RAI Vereniging aanleiding om de elektrische fiets als bovengemiddeld risicovol te beschouwen.
Niet van toepassing voor Nederland “Wij nemen ieder signaal van vermeende onveiligheid serieus”, aldus Sacha Boedijn, secretaris afdeling Fietsen RAI Vereniging. “Deze berichtgeving lijkt echter voor Nederland niet van toepassing. Ik kan niet beoordelen of de testresultaten van ADAC reëel zijn voor de geteste fietsen, maar ze zijn in ieder geval niet van toepassing op de elektrische fiets zoals wij die kennen. Onze elektrische fietsen zijn een veilige, comfortabele, schone en gezonde mobiliteitsoplossing, waarvan we vooral alle kansen die zij bieden, moeten benutten.” |